måndag 12 december 2011

Det är ett stort steg att gå från en inspirationsföreläsning till att omsätta kunskapen i sitt eget företag

Det är halvtid i projektet ”Affärsdesign KKN” som Almi Företagspartner Gävleborg AB driver. Vi har gjort en intervju med projektledare Anders Gunnarsson för att få veta hur arbetet går. Nedan följer några korta utdrag men hela intervjun finns att läsa och ladda ner HÄR

Vilka är dina viktigaste erfarenheter av att arbeta med företagare från de kulturella och kreativa näringarna?
Almi har ju inte haft fokus på den här typen av företag, soloföretagare eller livsstilsföretagare, tidigare så det är en ny målgrupp för mig. Men det jag har sett är att de verkligen har ett stort behov av någon som kommer in och kan ge affärsmässig vägledning. De har mycket att vinna på att vidga sitt kontaktnät mot andra sektorer än den de själv är verksam inom. De behöver influenser utifrån, komma in i kontaktnät som ser annorlunda ut. Många gånger har de små resurser för att utveckla sitt företag och sig själva som företagare. De flesta brinner för sin idé och har starka drömmar om vad de vill. Men många har också erfarenheter av att nästan gått i väggen. Vid uppstart finns det ett stöd och intresse från samhället men sen uppstår ett vakuum. Det finns ett större behov än vi tror av att hjälpa företag med sin utveckling under de första tre ”hundåren”

Vilka är utmaningarna för de företagsstödjande organisationerna i samhället t ex Almi?
Utmaningen är att förstå de här företagen, att sätta sig in i deras situation och deras behov. De skiljer sig ganska mycket från den ”vanliga” målgruppen. Jag tror också det handlar om att kunna se hur potentialen ser ut.

Om man är företagare inom de kulturella och kreativa näringarna i Gävleborg, varför ska man ta chansen att träffa dig? Vad erbjuder projektet Affärsdesign KKN?
Ett par nya ögon på din verksamhet. Vi börjar med att analysera nuläget tillsammans sen tittar vi på målbild. Hur ser drömmen ut? Och hur kan jag hjälpa dig att nå din dröm.
Vilken respons har du mött?

Jag får bra kontakt med dem jag möter. Vi gör en analys tillsammans, det blir en gemensam process och vi skapar en relation. Sen bygger vi in åtgärder så de kan utnyttja sin potential på bästa sätt. Min roll blir en mix av rådgivare, coach och mentor.

torsdag 8 december 2011

Kreativa processer, kvalitet och innovation - läs intressant artikel i DN

Det utmärkande för kreativa människor är att de är öppna för intryck från andra. Även om den kreativa processen till stor del sker inne i huvudet är det viktigt att vara nyfiken och på allvar vilja ta in något nytt, menar psykologen Maria Sandgren som sett till att kreativitet nu blivit ett akademiskt ämne.
Den kreativa processen är en perfekt blandning av lek och arbete, av glädje och höga krav. Men den kan vara lång. Man måste idissla sina idéer, låta dem mogna, falla på plats. Och man måste stå ut med osäkerheten, att inte veta vad resultatet ska bli, att inte ha full kontroll.
– Människor som är kreativa ser fler möjligheter, är mer öppna och tar bättre vara på sitt liv, säger Maria Sandgren.
Läs mer på DN.SE